7e dag van Wijk bij Duurstede naar Geldermalsen

31 augustus 2019 - Hilversum, Nederland

Vandaag dacht ik, ik neem de tijd, voordat ik vertrek, want ik wil graag na 18.30 met de trein vanuit Geldermalsen terug naar huis. Dit tijdstip omdat ik een kortingskaart heb voor buiten de daluren. En dat scheelt weer in reiskosten. Toen ik vanaf Utrecht met de bus onderweg was naar mijn laatste stoppunt, dacht ik, jeetje wat heb ik al een eind gelopen zeg. Het is al verder dan ik dacht. Nu starten in een zonovergoten Wijk bij Duurstede. Even een tasje voor mijn routeboekje gehaald bij Kruitvat, mijn mobiel past er ook in en zo heb ik het bij de hand voor gebruik. Schitterende straatjes, steegjes en huisjes in Wijk bij Duurstede. Een superoud smal doorgangetje, heel laag en donker. En wat een verassingen waar je uitkomt. Uiteindelijk bij kasteel Duurstede dus. Een schitterend stuk gelopen. Trapje omhoog, weg oversteken, volgende verrassing een prachtig mooie Lek en Nederrijn. Met pontje oversteken voor 0,60 cent.

Een ommetje lopen en ik kom aan bij het Amsterdam Rijnkanaal. En nu de uiterwaarden in overal appel en perenbomen. Niet duizenden, maar honderduizenden in alle kleuren en geuren. Zo kwam ik in Buren aan. Een prachtig mooi monumentaal dorp. En verrassing, de kerk was open, de Lambertuskerk, en ik heb daar een stempel gescoord. Lieve mensjes probeerden geld in te zamelen voor een nieuwe geluidsinstallatie door meest zelfgemaakte spulletjes te verkopen.  Maar het lukte niet zo goed. Mensen komen binnen en kopen niets. Ik heb wel een handdoekje gekocht, ik zeg voor als ik zo in de plons spring om af te koelen. O ja, zeiden de dames, een stuk verder zijn de kinderen altijd aan het zwemmen. Ik bedacht te laat dat ik vergeten was het beeld van Willem en Anna op te zoeken. Maar ik wil hier absoluut nog eens terugkomen. Je ziet hier wel een prachtig oud weeshuis, ik zou er zelf bijna wees voor willen zijn om er te mogen wonen:-)  Het is nu een marechaussee museum.

Vanaf Buren ben je redelijk snel in Buurmalsen, grappige naam, een samenvoeging met Geldermalsen welke hierna volgt. Buurmalsen is wel uitgestrekt. Helaas kon ik de fresco in het oude kerkje niet bezichtigen, en daar dus geen stempel, want beide heren waren afwezig, 1 zat er op een Fries meer, de ander tussen de peren in een boom. Ook een andere keer maar eens doen dan. Bij een bedrijf daar om de hoek kon ik wel mijn flesje water vullen. Ik verging van de dorst. Ik had te weinig water meegenomen en kwam ook geen supermarkt tegen in omgeving Buurmalsen.

En dan steek je de Linge over en loop je Geldermalsen binnen. Ik zie niets interessants in eerste instantie, en ik heb een beetje trek gekregen. Ik heb nog 2 uurtjes te overbruggen voordat mijn trein vertrekt, dus dan maar een lekker broodje tartaar eten en een ijsje toe. Wat een heerlijk vanille ijsje was dat zeg. De gehele zaak, Lunchroom Old West, mijn complimenten, net zo goed als de Schakel in Loosdrecht. Heel druk dus.

Nog ca. 2 km. naar het station lopen.

En ja hoor! Of nee, eigenlijk! De trein gaat niet, want ze zijn 3 dagen aan het werk aan het spoor. De NS is meestal wel vrij goed met vervangend vervoer, de bus, en ik hoefde niet in te checken van de aardige NS man, doe dat maar in Houten zei hij, dan is de daltijd voorbij. En wat een lange rit zeg. Heb ik al zo ver gelopen? Of rijdt de bus om? Ik vond hem wel doodeng manoeuvreren op al die smalle landweggetjes waar hij met haast overheen scheurde.

Nog een vreemde man tegenover me in de trein vanaf Utrecht. Hij gaf me zijn kaartje. Bel me eens zei hij, nou, ik denk het niet...

Ik had wel 20 km. kunnen lopen zonder veel pijnen en andere problemen. Als ik dat niet gelopen heb. En dat doen me goed. De rugzak zit ook fantastisch. Zo schiet het op. Alhoewel ik super genoten  heb van deze wandeltrip, meer in het nu was dan de vorige keren. Maar ik kan me nog wat beter voorbereiden door vooraf te kijken welke bezienswaardigheden er zijn op en langs de route en daar mijn tijd voor nemen. Alhoewel, er is veel te zien in dit mooie landje en je moet ook keuzes maken.

Al met al een zeer geslaagde dag.