De eerste dag van mijn Camino

18 juli 2019 - Hilversum, Nederland

Deze eerste dag ben ik voor een reiszegen naar de basiliek Van Sint Nicholaas in Amsterdam gegaan om mijn start te maken. Ik had daar een bijzonder mooie ontmoeting met Rob Polet, diaken.

Hij vroeg of ik een kopje thee lust, maar natuurlijk. En zo gingen we een deur door, (die ging weer op slot achter hem) naar een rustige ruimte met een mooi zitje, voor een kennismakingsgesprek. Hij heeft me veel meegegeven. Veel om over na te denken. Over God, of hoe je het ook noemen wilt...., ieder noemt het anders..., maar achter de tumult van het leven, daar is toch een vrede, en ook een liefde, rust, noem je dat God? Ons gesprek ging over hoever we daar vandaan zijn, van die vrede en rust. Jachtig leven, verkeerde dingen nastreven.

Hij wenste me toe dat ik zou leren om die last los te laten, wellicht op mijn Camino. En dan, laat Lisette rusten in armen van liefde en vrede. Dat is toch mooi. Ja, hij heeft gelijk. Geeft me de wijze raad mijn dag te beginnen met iets moois en rustigs. En de dag ook zo te eindigen. Eventueel dan opschrijven al het mooie wat de dag me gebracht heeft.

Rob gaf me een hanger van Sint Christoffel de patroonheilige van o.a. de reizigers. Misschien kom ik nog door Roermond, daar staat de enige Sint-Christoffelkathedraal ter wereld..

En toen de eerste stempel, zag ik s avonds pas dat hij aan de verkeerde kant van de kaart staat. Dat was mijn vergissing, zoals mijn hoofd meestal onoplettend dingen door elkaar gooit.

En toen naar buiten, even weer tot de wereld komen en dan Amsterdam door en Amsterdam weer uit. In het zuiden, langs de Amstel, schitterend mooi zeg. Ik ben daar nog nooit geweest. Ik heb genoten van de wandeling, van het water met de bootjes, de eenden, molens en natuur. Ik dacht eerst dat ik beter terug kon lopen naar station de Amstel om weer naar huis te gaan. Maar ik dacht, ach Amstelveen is vlakbij en daar kan ik vast wel een bushalte vinden. Nou, dat werd dus Ouderkerk ad Amstel. Dat had ik oorspronkelijk ook in gedachten gehad om daar naartoe te wandelen.  Nog even een praatje gehad met een ex junk, Thierry, hij stelde zich voor en wilde me met de motor wel een stuk verder brengen. Dat heb ik natuurlijk afgeslagen. Ik ga niet cheaten, dit is een wandeltocht (of fiets) dus zal ik wandelen.

Moe en tevreden met de bus en trein terug naar huis. Ouderkerk ad Amstel, daar zal ik de volgende keer de trip weer oppakken en voortzetten.

wat een fantastische dag was dit!,,