6e dag op de Jacobsweg Amstelredam van Odijk naar Dorenstad Wijk bij Duurstede

17 augustus 2019 - Hilversum, Nederland

Terug naar waar ik gestopt ben op de 5e dag in Odijk. Ik was in Bunnik vorige keer al van de route af, dacht ik en ik had dus online goed gekeken hoe en waar ik er weer op kwam. Dat was vrij makkelijk te vinden achter het gemeentehuis van Bunnik, welke in Odijk staat. Je komt weer op het Jaagpad langs de Kromme Rijn. Helaas ging het een paar kilometer verder weer mis en liep ik weer op een verkeerde weg. Ik zag op kaarten online een tussendoor weggetje en heb die maar genomen. Staat er plots een boerderij de weg te versperren. Privé terrein, verboden toegang, wat nu. Ik roepen, niemand antwoord. Ja je weet maar nooit of er een woeste hond aan komt stormen. Ik ben toch maar door wat akkerland om de boerderij heen gelopen, waar de weg zich vervolgde. Heel mooi, rustig langs boomgaarden vol peren en mais. Zo kwam ik langs Beverweert en niet ver daarvandaan was ik weer de weg kwijt. Ik zag nog wel kasteel Beverweerd alwaar Geert Jan Jansen aan het schilderen is. Helaas was hij niet thuis voor koffie, volgende keer beter. De route  staat soms  zo omschreven in het boekje dat ik het niet zie. Ik dacht, lekker doorlopen, je komt ergens wel weer op de route. Dat dat me hier en daar kilometers extra wandelen kost...., ach ja. Ik denk wat af te snijden en loop dan 2 kilometer om of zo. De weg vervolgt zich weer langs de Kromme Rijn en prachtig rustig landschap ik hoorde zelfs geen auto’s meer, Kromme Rijnpad geheten, die deels parallel loopt met Utrechtpad en Romeinse Limespad. Nergens, maar dan ook nergens een bankje om op te zitten om mijn boterham te eten. Dan maar op mijn regenjas aan de slootkant. Zo kwam ik in Cothen. Nooit van gehoord, denk ik, maar wat een mooie plaats zeg. Met kasteel Rhijnestein en een prachtig poortgebouw. Op naar Wijk bij Duurstede. Het zal niet ver zijn, maar de route uit het boekje stuurt me op een omweg. Daar had ik geen zin meer in, dus ben ik rechtstreeks langs de weg naar Dorenstad Wijk bij Duurstede gelopen. Nog steeds geen bankje. Dan maar op de stoeprand gaan zitten om wat water te drinken.  Het was veel te regenachtig om de stad nog even te bekijken. Dat doe ik wel als ik daar weer start. De VVV was nog open dus heb ik daar een stempel gehaald.

En zo, met de bus weer terug naar Utrecht. Tot de volgende trip maar weer!